Hoe wordt sensorische marketing gebruikt?

0
217

Ieder mens heeft vijf belangrijke zintuigen: zicht, geluid, smaak, geur en gevoel. Gokhallen proberen op ze allemaal in te spelen om een fantastische speelervaring te creëren voor de gokkers. Ook online gokplatformen proberen dit te doen. Zij hebben helaas het probleem dat ze het gevoel, de geur en smaak eigenlijk niet echt kunnen beïnvloeden. De casinosites richten zich dan ook meer op zicht en geluid om een beste succesvolle online casino ervaring te maken voor hun spelers. In dit artikel lezen we hoe ze dit doen, net als hoe de fysieke gokaanbieders alle zintuigen gebruiken in de vorm van sensorische marketing.

Geluid

Als je een goksite bezoekt, is de kans groot dat je direct geluidjes hoort. Ook als je speelt, is dit zo. Je hoort dan bijvoorbeeld het rollen van de slotrijen. Ook als je een knopje drukt, hoor je vaak geluidseffecten. Deze sounds zijn uiteraard gebaseerd op de daadwerkelijke geluiden die je hoort in een fysiek casino. Muziek zorgt ervoor dat spelers langer doorgaan, wat dan ook direct de reden is dat er in gokhallen regelmatig optredens zijn.

Zicht

Ook zicht is voor casinoplatformen op het internet zeer belangrijk. Dit is bovendien het meest prominente zintuig van de mens. Dit is dan ook direct de reden waarom veel ontwikkelaars van casinospellen goed hun best doen om de games zo mooi mogelijk te maken. Ook de online casino’s zelf dragen hier aan bij met hun websites. Fysieke casino’s doen eigenlijk precies hetzelfde, ze gebruiken namelijk een bepaalde stijl om het pand zo mooi mogelijk in te richten voor hun gokkers.

Geur

Wist je dat je neus zeer gevoelig is? Dit komt doordat de geuren direct in je brein terechtkomen. Dit is vooral voor de gokhallen zeer belangrijk, geur wordt door de online gokplatformen namelijk minder gebruikt. Casino’s op het land spuiten bijvoorbeeld met parfum om spelers meer te laten gokken. Dit werkt echt, zo blijkt uit een onderzoek van Alan R. Hirsch. Zijn experiment toonde namelijk aan dat in een gokruimte met een geur meer dan 45 procent meer geld ingezet wordt dan in een casino zonder geurtje. 

Smaak

Gokhallen kunnen bovendien gebruik maken van het smaakzintuig. Dit doen ze vaak al door gratis hapjes en drankjes aan te bieden. De fysieke casino’s kunnen op dit vlak nog meer doen door bijvoorbeeld exclusieve drankjes te creëren die concurrenten niet aanbieden. Dit stimuleert vaak de verkoop.

Gevoel

Aanraking is een belangrijk en krachtig gevoel waar aanbieders van gokspellen goed van weten te profiteren. Dit komt bijvoorbeeld door de pokerchips, maar ook de gokautomaten. Goksites kunnen dit zintuig helaas niet echt gebruiken. Dit proberen ze wel te doen door bijvoorbeeld knoppen te creëren waar je daadwerkelijk op moet klikken

Conclusie

De vijf zintuigen van mensen zijn voor zowel fysieke als online aanbieders van casinospellen dus belangrijk. En de Nederlandse online casino aanbieders wordt er veelal ingezet op visuele en auditieve ervaringen. Ze worden zelfs gebruikt voor sensorische marketing, wat ervoor moet zorgen dat de gokkers langer doorgaan en niet de site of het pand verlaten voor een concurrent. We zien deze marketingmethode steeds vaker terugkomen in Nederlandse casino’s, zowel op het land als op het web.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in