EAN staat voor European Article Number. Dit is een wereldwijd geaccepteerde 13-cijferige code die onder de streepjescode op het product staat, een EAN code wordt daarom in de praktijk ook wel een barcode genoemd. Elk artikel op verkoopplatformen heeft een eigen unieke EAN code, zo zijn producten vindbaar en van elkaar te onderscheiden. In dit artikel wordt uitgelegd wat je precies met een EAN code kan en hoe je er aan komt.
Wat kan je met een EAN code?
Om producten te kunnen verkopen op marketplaces die werken op basis van een catalogus, zijn er EAN codes nodig. Zelfgemaakte producten of geïmporteerde goederen hebben vaak geen EAN code, waardoor deze alleen kunnen worden verkocht op eigen websites. Om meer bekendheid te bereiken en verkoopkanalen uit de breiden is het dus handig om EAN codes aan te schaffen, zodat er kans is op een hogere omzet en afzetmarkt die in enkele dagen flink kan groeien.
Hoe kom je aan EAN codes?
Wanneer je zelf een merk op de markt zet of van de leverancier geen codes ontvangt, zijn EAN codes makkelijk online te bestellen. De codes zijn een uitbreiding van de UPC-code en internationaal geaccepteerd via de organistatie GS1, waardoor de producten overal ter wereld verkocht kunnen worden. Zie het als een soort legitimatiebewijs, de producten kunnen gevolgd worden en zich laten identificeren. Uiteindelijk worden de EAN codes tijdens het opmaken van de productcontent op het desbetreffende verkoopplatform ingevoerd én als de EAN code geaccepteerd is, is het product online en te koop. Echter vragen enkele categorieën om extra voorwaarden, bijvoorbeeld sieraden. Andere goederen als boeken, tijdschriften en farmaceutische producten kunnen geen EAN code krijgen, hier gelden namelijk andere codes voor. Het is daarom belangrijk om veel informatie op te zoeken over jouw product, zodat je niet voor verrassingen hoeft te staan.